ALGEMEEN FITNESS

Fitness is een verzamelterm voor activiteiten die ervoor zorgen dat je in een beterealgehele conditie komt. Hieronder valt onder meer de groei van spiermassa
(fitness in de vorm van ‘bodybuilding’), de verbetering van het uithoudingsvermogen
(cardio fitness), lenigheid, snelheid en coördinatie. Over het algemeen is fitness erop
gericht het lichaam te belasten, waardoor de belastbaarheid vergroot wordt.

IN BALANS

Doordat fitness activiteiten ervoor zorgen dat het lichaam terug in balans komt, pakt het de belangrijkste doelstellingen van de meeste mensen vanzelf aan, waaronder afvallen. Door meer spiermassa op te bouwen ga je bijvoorbeeld meer calorieën in rust verbranden, waardoor het lichaam vanzelf gaat afslanken. De cardio activiteiten (zoals fietsen of hardlopen) zorgen voor een directe verbranding van calorieën, en -op een hoger niveau- zorgen ze ook voor een verhoogd rustmetabolisme.

HOE WERKT CARDIO?

Door gematigde lichamelijke bewegingen te doen zal het lichaam het bloed sneller gaan rondpompen en de ademhaling verhogen. Hierdoor wordt er meer zuurstofrijk bloed door het lichaam rondgepompt. Dit heeft tot gevolg dat vetweefsel word afgebroken en omgezet wordt in energie die je spieren nodig hebben om te functioneren.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN CARDIO?

Er zijn vele voordelen verbonden aan het doen van cardio, hoe vaak hoor je het ook niet dat een gezond leven bestaat uit regelmatig bewegen.

NAUWELIJKS NADELEN?

Het mooie van cardio is dat er nauwelijks nadelen zijn, bewegen is immers gezond! Het is wel mogelijk dat je een blessure krijgt, of last van je gewrichten, dit kan bijvoorbeeld komen door vallen tijdens fietsen, of door slechte schoenen te gebruiken bij het rennen.
Ook kan het zijn dat je lichaam door een te lage energie voorraad (bijvoorbeeld omdat je niet genoeg gegeten hebt) naast vet ook een deel van je spiermassa zal gaan verbranden. Spier afbraak is iets wat je wilt voorkomen, want spieren zorgen ervoor dat het lichaam in rust meer calorie verbrand!